Blog

Suikers

Suikers-My-Life-Slim-Alkmaar-Afvallen
Suikers-My-Life-Slim-Alkmaar-Afvallen

Suikers

Misschien heb je wel eens gehoord dat sommige suikers beter zouden zijn dan andere. Is dat zo? In dit blog krijg je de antwoorden.

Zijn er goede suikers?

Er zijn ongeraffineerde suikers (o.a. honing, kokosbloesemsuiker, fruitsuikers) en geraffineerde suikers (o.a. kristalsuiker, basterdsuiker, rietsuiker). Helaas maakt het voor je lichaam niet uit welke suiker je binnen krijgt, het verwerkt alle suikers op dezelfde manier.

Alle suikers die je binnen krijgt wordt omgezet tot glucose, dit is de brandstof voor je lijf en hersenen. Een erg belangrijke stof. Maar alles wat niet verbrand wordt, wordt opgeslagen in vet, de reserves waarop je kunt terugvallen in tijden van schaarste. En daar komt het probleem, dat is in onze tijd niet meer nodig, we hebben altijd meer dan voldoende voedsel tot onze beschikking.

Bloedsuikerspiegel

Wanneer je iets met veel suikers eet, schiet de bloedsuikerspiegel razendsnel omhoog, waarna hij ook weer snel gaat dalen. Hierdoor krijg je even te weinig glucose in je bloed en voel je je snel moe en krijg je weer opnieuw trek in suikers. Verschillende van die pieken, kosten je enorm veel energie. Om suikers af te breken heb je naast energie ook vitamines en mineralen nodig. Je raakt dus ook gezonde voedingsstoffen kwijt aan deze ongezonde voeding. Het eten van veel slechte suikers kan dan ook leiden tot een verminderde weerstand.

Suikervervangers

Dan maar allemaal aan de suikervervangers? Let daar mee op! Ja, ze bevatten geen calorieën, maar je hersenen krijgen nog wel het signaal dat je iets zoets aan het eten bent. Het gaat toch proberen suiker om te zetten in glucose door insuline aan te maken. Maar er is geen suiker, hierdoor daalt je bloedsuikerspiegel. Het gevolg: moeheid. Een uitzondering hierop is de zoetstof Stevia. Vandaar dat je deze wel eens tegen komt in onze recepten.

Een uitdaging

Probeer eens 3 weken koffie of thee te drinken zonder suiker of zoetjes. Of eet eens gewone kwark of magere yoghurt i.p.v vruchtenkwark of -yoghurt. Eventueel eerst half-half mengen als je de stap te groot vindt. Je zult merken dat na een tijdje je smaak veranderd is en je de zoete varianten niet meer lekker vindt. Blijf ook goed etiketten lezen. Suiker zit vaak verstopt in mooie namen. Bijvoorbeeld: Agavesiroop, Beetwortelsap, Castor melis, Druivensapconcentraat, Fructose, Kandijstroop, Palmsuiker.

Succes

Liefs, Annemarie